Vormeli FEST18 arendus - täiskäik on sees!

Meil on väga hea meel teatada, et oleme vormeli FEST18 arenduses läbinud taas ühe olulise etapi – FEST18 on ratastel! Esimesed suuremad käega katsutavad ning silmale nähtavad tulemused on Teie ees ning kaugel pole enam aeg, kui vormel hakkab sõitma.

Foto 1. FEST18 esimest korda ratastel. (11.03.2018 kell 5:30)
Alljärgnevalt aga infoks kõikidele toetajatele, kuidas meeskond on siiani
jõudnud ning mis on järgmised peamised sammud käesoleval hooajal.

Hooaeg algas nagu igal aastal - peale võistlusreisi nädal puhkust ning uus hooaeg läkski täiel kiirusel käima. Esmalt korraldasime uute liikmete jaoks kandideerimisvooru. See osutus väga edukaks - meeskonda soovijaid oli palju ning tihedas konkurentsis jäid sõelale pisut alla 40 uue liikme. Kokku kandideeris meeskonda ligi 100 tudengit. Selle tulemusena on meil tänavu tudengivormeli ajaloo suurim meeskond, kus hooaega alustas 70 liiget.

Foto 2. Esimene üldkoosolek (02.10.2018)

Üks käesoleva hooaja tähtsamaid märksõnu on range tähtaegadest kinnipidamine. Hooaja alguses leppisime meeskonnaga kokku kolm suurt ning üliolulist tähtaega:
1) Disain lukus (01.12.2017) – see tähendab, et peavad olema 100% valmis projekteeritud vormeli olulisemad sõlmed ja detailid;
2) Vormel ratastel (01.03.2018) – selleks ajaks peab valmis olema kere, vedrustus ning muu, mida on vaja, et vormel oleks võimeline iseseisvalt ratastel olema;
3) Vormel sõidab (01.04.2018) - vormel ei pea olema veel täielikult valmis, kuid peab suutma sõita. Aeropakett ning muu selline tuleb hiljem.

Uute liikmete kaasabil alustasime FEST18 projekteerimisega. Hooaja alguses oli meeskond väga suure dilemma ees. Kuna meie eelmine vormel FEST17 oli edukas ning hästi õnnestunud, siis üsna loogiline variant oleks olnud teha selle vormeli baasil uus analoogiline vormel. See tähendab, et suuremad muudatused disainis oleksid välistatud ning FEST18 sarnaneks väga suuresti FEST17-le. See tähendanuks oluliselt kiiremat vormeli valmimist ning rohkem testaega, kuid samas mitte kõige kaasaegsemat tehnoloogiat kuna tegemist oleks ikkagi eelmise aasta lahendusega. Otsustasime minna keerulisemat teed ja seada eesmärgiks jõuda maailma parimate ülikoolide tasemele ning kasutada kõige uuemaid lahendusi, mida TTKK, TTÜ ja toetajate tehnoloogiline baas võimaldab.

Kokkuvõttes, FEST18 sai väga palju põhimõttelisi uuendusi ning tegu on täiesti uue maailma tipptasemel vormeliga. Loomulikult baseerub see eelmise 10 aasta jooksul tehtud tööl ning kogemustel, kuid eesmärk on, et iga „vana“ lahendus on läbi arendustöö parem ning mitmed tehnoloogiad on täiesti uued.

Olulisemad märksõnad FEST18 puhul on üleminek prepreg süsiniku tehnoloogiale, isetoimetav aktiivaerodünaamika pakett, süsinikust õõtshoovad ja vardad, oluliselt optimeeritum vormeli kõrgepinge elektroonika ning palju muud. Sisuliselt iga detail ja valdkond on vormelil läbinud uuenduskuuri. Kui juba eelmise hooaja vormeliga saavutasime massinumbri 187 kg (mis veel mõni hooaeg tagasi tundus üsnagi ulmeline number), siis selle hooaja eesmärk on võistlusvalmis vormeli kaal viia alla 175 kg.

Vormeli disainifaas möödus vaatamata mitmetele uuendustele edukalt. Seatud eesmärk, et põhisõlmede disain külmutada 1. detsembriks, õnnestus. Esimesed detailid läksid vahetult peale seda töösse. Sellest tähtajast kinnipidamine on üks olulisemaid punkte, mis on vundamendiks edukale hooajale ning õigeaegsele vormeli valmimisele. Talvine pühadeperiood on aeg, kus paljudes ettevõtetes on puhkused. Vormelimeeskond pikki pühi ei pea. See tähendab, et lõviosa väljast tulevatest tootmistöödest ja detailidest, mis on meil pühade ajal töötamiseks vajalikud, peavad enne jõule kohal olema. Vastasel juhul tekiks töödes mõnenädalane seisak.

Põhiline tootmisfaas möödus tõusude ja mõõnadega. Tulenevalt uutest ja meile seni tundmatutest tehnoloogiatest tekkis mitmeidki tagasilööke, mida hooaja alguses ei osanud ette näha. Suurem osa probleemidest õnnestus üsna operatiivselt lahendada. Siiski peale mõningaid tagasilööke hakkas järjest enam tunduma, et 1. märtsiks vormel ratastele saada on suhteliselt ebatõenäoline.

Istusime seejärel koos meeskonna juhtkonnaga maha ning arutasime, millised on võimalused ilma kvaliteedis kaotamata vormel ikkagi õigeks ajaks ratastele saada. Leidsime, et kaotada pole midagi ning igal juhul üritame meeskonna motivatsiooni hoidmiseks vormeli 1. märtsiks ratastele panna.


Foto 3. Monokoki vormide ettevalmistamine (18.02.2018)

Töö läks senisest veelgi suurema hooga käima ning detailid järjest valmisid. See, mis tundus veel paar nädalat tagasi ebareaalne, hakkas vaikselt reaalsuseks saama. Siiski nägime, et vägisi hakkab päevadest puudus tulema. Õnneks on meeskonnal tuttav salarelv- kui päevadest ei piisa, siis tuleb ööd appi võtta. Veebruari jooksul tuli meeskonnal allnightereid rohkem kui kahel käel sõrmi. Eriti võimsad olid veebruari viimased 48 h. Et kere valmiks õigel ajal, moodustasime töötamise graafikud ning ehitasime vormelit veebruari viimastel päevadel vahetustega. Viimasel 48 tunnil ei olnud sisuliselt ühtegi minutit, kus vähemalt viis inimest poleks töötanud vormeli kere juures. Tavaliselt oli pidevalt tegevuses tunduvalt rohkem inimesi.

  Foto 4. Kink toetajalt: Pakett, kuidas teha öö läbi tööd?

Töö kandis vilja ning kõik detailid saidki õigeks ajaks valmis. Jäänud oli veel vaid valmis kere vormist eemaldamine… Kõik oli justkui ideaalselt lõppemas, kuid just vormist eemaldamisel tekitasime kogenematusest kerel mõnes piirkonnas delaminatsiooni (kangas tuli vahu küljest lahti). Ehmatus oli suur ning võtsime mõneks ajaks aja maha. Oluline oli aru saada probleemi ulatusest ning leida kiiresti lahendus. Tegime mitmeid katsekehi, kus mängisime juhtunud olukorra läbi ning harjutasime nende peal kere parandamist. Kui pädev lahendus leitud, asusime monokokki ravima. Tulemus jäi väga hea ning silmale eristamatu. Loodetavasti ei avalda probleem kuidagi mõju edasisel hooajal.

Probleem sai lahendatud ning tegime ära selle, mis 1. märtsil tegemata jäi: 11. märtsi hommikul kell 5:30 seisis FEST18 esimest korda neljal rattal maas. Meeskonna tuju tõusis hetkega ning motivatsioon on taas laes. Kaotatud aega on võimalik tasa teha ja kuigi 1. aprill on väga lähedal, on siiski eesmärk FEST18 aprilli alguseks sõitma panna.

Võistluskalender

Talvel toimusid ka tavapärased teadmiste kontrollid, mille põhjal otsustatakse, milliste võistluste starti meeskond pääseb. Testide tegemiseks valmistusime väga põhjalikult - harjutasime erinevaid lahendamise süsteeme ning koosolekutel tegime läbi teoreetilisi ülesandeid. Tõsiasi on, et võime ehitada maailma kõige kiirema vormeli, kuid kui sellega tugevatele võistlustele ei pääse, siis on suur osa tööd asjatu.

Testid läbisime igati edukalt. Kindlalt oleme kohal Itaalia, Tšehhi ja FS Easti võistlustel (FS East oli rankingu põhjal eelmine aasta maailma kõige tugevam võistlus). Samuti oleme esindatud 90% tõenäosusega Saksamaal Hockenheimi ringrajal toimuval võistlusel. Saksa etapp on hetkel kindlasti kõige prestiižsem tudengivormeli võistlus. Viimati õnnestus FS Team Tallinnal Saksamaal võistelda 2011. aastal.

Samuti on võimalik, et Tšehhi võistlus asendub meie kalendris Austria etapiga, mis toimub Red Bull F1 ringrajal. Võistluskalendri mõttes on meie jaoks aga juba praegu tegu sisuliselt ideaalilähedase hooajaga.

Ülisuur töö on ära tehtud, kuid veelgi rohkem on veel ees. Meeskond annab endast kõik, et tuleks edukas ja meeldejääv hooaeg. Meil on täiskäik sees!

Väga suured tänud kõigile meie toetajatele ja kaasaelejatele! Ilma Teieta poleks me jõudnud siiani, kus hetkel oleme.