"Sügisel, kui kool hakkab, on rohkem aega..."

See tundub alles äsja, kui tulime tagasi möödunudsuviselt võistlusreisilt, kotis võidukarikas Ungarist ja rändkarikas Baltic Open'ilt Saksamaal. Meenub ka pidulik vastuvõtt Tallinna Tehnikakõrgkooli keldris - sõbrad, toetajad, veteranliikmed. Võidujoovastuses sai lubatud võtta järgmisena ette ehitada valmis maailma esimene ja ainus Eestis projekteeritud ja arendatud elektrijõul liikuv vormelauto. Idee tundus äärmiselt ambitsioonikas juba alguses, kuna Eestis teatavasti on elektriautode teema alles lapsekingades. Nagu öeldakse: süües kasvab isu. Nii ka seekord... Algselt kahe aasta peale hajutatud projekti ajakava hakkas tasapisi aina kahanema, kuni registreerisime FS Team Tallinna käesolevaks aastaks võistlustele Soome, Austriasse ja Ungarisse - Eesti esimese elektrivormeli FEST13'ga.

Baltic Open võistlustel Soomes

Plaan oli paljutõotav, kuid teostus kaugeltki mitte kergete killast. Sügisel alustanud enam kui 30 meeskonnaliikmest kadusid ajapikku vähemalt pooled, jättes küll alles tõeliselt tublid entusiastid, kes silmade särades ka praegusel hetkel Tallinna Tehnikakõrgkooli garaažis elektrivormelit timmivad, kuid viies endaga siiski suure osa abikäsi.

Lisaks inimjõu pidevale vähenemisele valmistas probleeme ka aina paisuv eelarve. Elektrimootor, akupakid, kontrollsüsteemid, juhtmed, klemmid, pistikud.... Kõik see on väga-väga kulumahukas ja nii oli meie tavapärane eelarve juba mõne kuuga ammendunud. Lisarahastuse leidmiseks pidi (ja peab ka praegu) meie finantsmeeskond tegema suuri jõupingutusi, kohtudes potentsiaalsete sponsoritega, luues uusi kontakte, kirjutades projekte ja palju muud. Tundub sobivam väljakutse pigem majanduseriala tudengitele...

Nagu eelnevast veel vähe oleks, on probleeme olnud ka elektriauto enda projekteerimise ja ehitamisega. Vaatamata sellele, et Formula Student sarja reeglistik jätab osalejatele suhteliselt vabad käed, on elektriautode ehitus siiski üsna täpselt reglementeeritud. Põhieesmärk on muidugi turvalisus, kuid meile kui projekteerijatele muudavad need detailsed nõuded ülesande kordades keerulisemaks. Ei piisa vaid sellest, et vormel liigub edasi. Ei piisa ka sellest, kui vormel liigub kiiresti edasi. Turvakaare all peab olema vilkur. Katmik peab olema elektrit juhtivast materjalist. Akupakis peavad moodulid olema omavahel eraldatud. Kõik süsteemid peavad olemas veekindlad ja korralikult maandatud. Tingimusi, mis tuleb tehnilise kontrolli läbimiseks täita, on küll ja veel, kuid aeg - seda kahjuks napib.

Seadistamine

Nii ongi kujunenud, et juba viimased nädalad on töö käinud põhimõtteliselt 24/7. Kuid hea meel või ütleks tegelikult, et lausa väga hea meel on tõdeda, et see töö on läinud igati asja ette. Hetkel on meil garaažis Eestis ainulaadne elektrijõul liikuv või kui täpsem olla, siis lausa kihutav vormelauto. Elektrimootori peamine eripära võrreldes sisepõlemismootoriga on see, et elektriajam suudab kohe alguses välja panna maksimaalse väändemomendi. See tähendab, et paigaltvõtul on - vabandage väljenduse pärast - ikka väga suuri "mune" vaja. Vaatamata auto liikumasaamisele, ei ole töö veel tehtud. Vormelit tuleb nüüd veel kohendada ning parendada. Nagu prototüüpide puhul tavaline, on ka FEST13 n-ö lapsevigu. Sellepärast pole üldse imelik, et vasakpoolne tagaratas tundub praegu tegevat armsa pisikese notsu häält :)

Vahemärkusena tasub meenutada, et FS Team Tallinnal on ka täiesti toimiv veteranide meeskond, kes on küll kooli lõpetanud ja ametlikel võistlustel enam osaleda ei saa, kuid kes (ja kelle naised) pole siiski suutnud võistlemispisikut endast (neist) jäädavalt välja ravida ning kes korra aastas oma hiilgeaegadel ehitatud vormelautodelt tolmu maha pühivad ja nad Baltic Open'ile sõidutavad. Just nii juhtus ka nüüd augusti alguses, kui Baltic Open'i 10. võistlus viis meid tagasi võistluste sünnipaika, Soome. Tihedas võistlustules õnnestus väikeste äparduste kiuste tuua koju üldvõit ja sellega kaasnev õigus korraldada 2014. aasta Baltic Open juba kodumaa pinnal.

Baltic Open'i rändkarikas

Meie esimene elektrivormel FEST13 pidi aga kahjuks Baltic Open'i vahele jätma, seega kastanid tõi tulest hoopis vanem vend FEST12. Vaatamata sellele, et enamik meeskonnast jättis elektrivormeli ehitamise nimel samuti Põhjanaabrite juures toimunud võistlustele minemata, suutsime elektrimootori ja rattavõllide vahel luua toimiva ühenduse alles päev-paar pärast Soome võistluste lõppu. Nüüd on aga seljataga esimene öine testsõit maa-aluses parklas - puhtalt emotsiooni/motivatsiooni tõstmiseks. Ja olgem ausad - see töötas! Edasi on töö käinud juba mühinal. Test Piibe maantee äärsel platsil paljastas veel tehnilisi probleeme, mis on vaja võistlusteks korda saada, kuid asi edeneb. Meie usume sellesse! :)

Dünotestimine ja temperatuurimuutuste jälgimine termokaamera abil

Ja nii jõuamegi hetkel kõige tähtsamani. 20. augustil pärast lõunat võtab FS Team Tallinn sihiks Ungari, et jõuda neljapäeval algavatele võistlustele. Enne teele asumist on vaja veel teha kiire test. Pole vist tarvis mainidagi, et ka praegu, kell 4 öösel, käib Tallinna Tehnikakõrgkooli garaažides tihe töö. Ettevalmistused, parandused, parendused, arendused ja palju muud. Ungari võistlused on olulise tähtsusega, sest täna aasta tagasi saavutasime meie, väike meeskond pisikesest Eestist, üldvõidu mitmete-mitmete kogenumate, suurema eelarve ja toetajatehulgaga võistkondade ees. Arvestades, et meie elektrivormel, millel on sel hooajal kõik meie lootused, sai sõidukorda alles loetud päevad tagasi, ei tundu kuigi reaalne korrata oma eelmise aasta tulemust. Siiski, ärgem sõnagem ära, sest nagu (veidi viisakamalt väljendatuna) öeldakse: põhitegijad tulevad ikka nurgast.

Pärast Ungari võistluse lõppu algab kohe järgmine Austrias. Seekordne võistlusreis tuleb lühike - kõigest umbkaudu 10 päeva, kuid mahutab endasse siiski tervelt kaks võistlust. Plaan on igatahes olla edukas mõlemal, sest tuleb tõdeda, et meil on ikka väga-väga motiveeritud ja tublid noored insenerid. Ette rutates võib öelda, et praegu kestev ja aina tuure koguv vormeliehitusmaraton peaks võistlustega kulmineeruma ning septembris, kui kool algab ja tavalistel tudengitel kiiremad ajad tekivad, saame meie veidi puhata. Ei, koolist ei pääse ka meie, kuid arvestades vormeliprojekti intensiivsust, on kool selle kõrval nagu lapsemäng ;)

Pärast kerget hingetõmbepausi on kavas meie iga-aastane sponsorite ja toetajate tänuüritus, kus meisse panustanud (ja loomulikult meie ise) saavad vastu toreda päeva ringrajal ja ka killukese adrenaliini. Seejärel ongi vast käes juba oktoober ja on aeg anda uutele särasilmsetele noortele võimalus end proovile panna ja teha midagi tõeliselt huvitavat, harivat ja tegelikult ka midagi täiesti erakordset.

Kui Sul on piisavalt huvi, et jõudsid oma lugemisega siiamaani ja eelpoolloetu Sind ära ei hirmutanud, siis algus on tehtud. Nüüd tuleb oodata ja hoida silmad pärani lahti, sest arvatavasti juba oktoobris ilmuvad plakatid vajaliku infoga Tallinna Tehnikaülikooli ja Tallinna Tehnikakõrgkooli seintele. Kandideerimise kohta kirjutame kindlasti ka meie kodulehele. Seega võta sõber kaasa ja tule proovima! :)


Seniks aga soovige meile edu! ;)

Sellel postitusel ei ole vastuseid

Email again: