Lubage tutvustada, FEST16

Märtsi kuus oli meie vormelitiimil au esitleda Silberauto salongis selle hooaja vormeli FEST16 disaini ning tehnilisi lahendusi. Nüüd on võimalus ka teil, tutvuda meie tulevase auto suuremate uuendustega.
Eelmise hooaja tulemusena jõudsime arengus selleni, et kasutame oma vormeli juures kõiki “kohustuslikke” tehnoloogiaid (nelikvedu, süsinikmonokokk, torque vectoring jne.), et olla konkurentsis maailma tippudega. Seega on meil suurepärane võimalus keskenduda olemasolevate lahenduste lihvimisele ning efektiivsemaks muutmisele. Sellest tulenevalt on üheks peamiseks märksõnaks käesoleval hooajal võistlusmasina kaalu langetamine.

Meie suureks eesmärgiks on autolt kaotada ligi 30 (kolmkümmend) kilogrammi. Arvestades, et meie eelmine vormel kaalus niigi ainult 250 kg on see vägagi julge lubadus, ent oleme optimistlikud. Analüüsides eelmise hooaja vormelit, leidsime mitmeid lahendusi, mida on võimalik optimeerida ning sellega masin kergemaks muuta.

Üheks suuremaks kaalu kaotamise kohaks on monokokk. Pärast meie esimese monokoki väändejäikuse mõõtmist saime aru, et tegime selle liiga tugeva ning jäiga- justkui liiga kvaliteetse. Ideaalis peaks monokoki jäikus olema võrdväärne vedrustuse jäikusega, kõik sellest rohkem ei ole otstarbekas. Lisaks on muutunud monokoki tootmisprotsess. Kui eelmisel aastal lamineerisime kere täielikult ühes tükis, siis käesoleval hooajal valmistame selle kahes osas ning hiljem liimime pooled omavahel kokku. See muudab šassii tootmist tunduvalt lihtsamaks ning on väiksem oht, et tootmisel satub vormi liiga palju vaiku. Tänu nendele uuendustele loodame kerelt kaotada umbes 10 kg.

Teiseks suureks valdkonnaks, kust hulgaliselt auto kaalu saab kokku hoida, on akupakk. Läksime üle teise tootja akuelementidele. Eelmise vormeli akuelemendid olid väga suure tühjakslaadimise voolu võimekusega, aga reeglitest tulenevalt me kõike seda ressursi ära ei saanud kasutada. Selleks hooajaks leidsime enda vajadustele paremini sobivad Šveitsi tootja elemendid. Samuti on täiesti erinev akukast - kui eelnevalt tegime selle alumiiniumist, siis seekord on materjaliks süsinikfiiber. Uued elemendid ning uus akukasti tootmistehnoloogia muudab akupaki ligi 10 kg kergemaks.

Veermiku osas on kõige suuremaks muutuseks ülekandeskeem. Sel hooajal suutsime projekteerida lahenduse, kus nii mootor, ülekanne, kui ka rattarumm asuvad ühel sirgel, ilma, et vedrustuse kinemaatika vähimalgi määral kannataks. See muudab lihtsamaks käänmiku ning ülekande ehituse ning taaskord kaotame ka mõned kilod. Ainuüksi ülekanne on umbes 1,5 kg kergem, kui FEST15-l. Lisada sinna veel käänmikult ja muudelt veermiku osadelt tulev kaalusääst ning kokku saame pea 4 kg kaaluvõitu!

Lisaks nimetatud uuendustele on väga palju muudki. Auto elektroonika plaatide pindala on muutunud tunduvalt väiksemaks ning plaadid on multifunktsionaalsemad. Auto juhtimissüsteem on keerukam ning töökindlam. Tiim on arendanud töötava ground speed sensori prototüübi, mille poehind on ligi 18 000 euri ning palju muud. Uuenduskuuri on läbinud peaaegu iga väiksemgi detail autol.

Rõõm on ka tõdeda, et me ei ole ammu enam puhtalt plaanide ning ideede tasandil, vaid juba pikemat aega käib ka reaalne detailide tootmine. Igapäevaselt võib kohata tiimi liikmeid tehnikakõrgkooli laborites, kus antakse trei- ja freespinkidele valu kuni hiliste õhtutundideni. Tehnikaülikooli ruumid meenutavad kohati juba sauna, sest jootekolvid ja ragisevad ajud on toa kuumaks kütnud. Armu ei anna keegi ning juba on näha ka esimesi vilju. Juba on alustatud monokoki tootmisega, elektroonika plaatidega on jõutud esimestest prototüüpidest juba “päris” plaatideni ning esimene käänmik hakkab juba ilmet võtma jne.

Kibekiirel tööl on ka põhjus. Juba juuli keskel ootab meid esimene suur võistlus Inglismaal Silverstone F1 ringrajal. Kuna tegu on ühe maailma suurima võistlusega, siis soovime seal kindlasti väga hästi esineda, kuid see eeldab, et vormel peab selleks ajaks ideaalses töökorras olema. Peale Silverstone’i võistlust tuleme tagasi Eestisse. Selle paari nädalasel võistluspausil saame vormelit uuesti testida ja seadistada, et minna taas suuri tegusi tegema Ungarisse. Ungarist otse sõidame Hispaaniasse. Seal on jällegi väga suur ja tugeva konkurentsiga võistlus Barcelonas Catalunya F1 ringrajal. Kohal on maailma TOP 10 meeskonnad. Ka sinna võistlusele lähme suurte eesmärkidega ning soovime võistelda tippudega poodiumi- kohtade peale.



Sellel postitusel ei ole vastuseid

Email again: