Tšempionid Ungaris!


Formula Student ametlikel võistlustel Ungaris saavutasime hooaja eesmärgi ja tõime koju auväärse esikoha koos terve virna erinevate alade poodiumikohtade diplomite ja Ungari rahvusmustriga ehitud karikatega.


Reis algas 15. augusti hommikul. Seekord start ei viibinud ja juba enne üheksat hommikul olime teel Ungari suunas. Taaskord sõidutasid meid kohale meie kolm "lindu": Must Ronk, Valge Luik ja Emu, kuid seekord oli Ronk juba varem teele asunud, et osaleda harival ekskursioonil ja Tšernobõli tuumareaktor oma silmaga üle vaadata. (Ei, imekombel nad ei helendanudki pimedas pärast seda ekskursiooni. Pettumus missugune...) Seega Luik ja Emu pidid reisi esimese poole seekord kahekesi veetma.

16. augustil Ungarisse jõudes ootas Ronk meid juba ees. Kiire asjade lahtipakkimine boksidesse ning seejärel ühikasse puhkama. Ühiselamu asus Györis üsna kesklinna lähedal, kuid ringrada linnast veidi eemal. Lõõgastumiseks oli ühika juures kohalikku baari sisse seatud FSH Club, kus said mõnusalt aega veeta nii võistlejad kui kohtunikud. Lähedal oli ka jõgi (väike Doonau lisajõgi), kuid vesi tundus ujumiseks veidi liiga ebasõbralik. Isegi pärast paari õlut FSH Club'is...

Reede, 17. august algas auto korda seadmisega, millele järgnes tehnilise kontrolli läbimine. Meie boks täitus kiirelt punastes särkides kohtunikega, kellel olid kaasas vajalikud template'id ja nimekirjad. Vaja oli linnukesed kirja saada terve hulga detailide eest alates juhi autost välja hüppamisest vähem kui 5 sekundiga kuni iga viimase kui safety wire'ini. Õnneks kulges kõik probleemideta ja juba saimegi auto ära tankida ning liikuda edasi kallutustestile, millele järgnesid müratest ning pidurdustest, mis kõik said samuti edukalt läbitud. Auto massiks mõõdeti seekord 220,5 kg, mis oli 2 kg enam kui Inglismaal. Pärast tehnilise kontrolli läbimist oligi esimene päev seljataga ja võis pärast taaskordset auto seadistamist puhkama minna.

  Tehniline kontroll. Autos istub Percy.

Laupäev, 18. august oli nn static'ute päev ehk vaja oli esitleda oma äriplaan kohtunikele (business presentation), kaitsta auto tehnilist ülesehitust (design report) ning auto kuluaruannet (cost report). Määratud ajal läks meie esindus pisikesse konteinerisse kolme kohtuniku ette oma äriplaani tutvustama. Kolmest kohtunikust kaks olid naised ja oli märgata, et väite peale "Tulevikus on naised aina enam seotud motospordiga" nad lausa sulasid. Tulemus oli vaeva väärt - kohtunikud ütlesid kohe, et tegemist oli suurepärase esitlusega ning koht TOP5's oli kindlustatud (täpsemaid tulemusi esialgu ei avaldatud). Järgnes kuluaruande (cost report) kaitsmine. Kohtunikud tõid kaasa mahuka mapi köidetud versiooniga meie kuluaruandest, kus pidi kirjas olema iga detail, mis auto küljes on, koos hinna ja kogusega. Kohtunike ülesandeks oli sisuliselt leida auto küljes osasid, mida pole kajastatud kuluaruandes, ning meie ülesandeks oli iga kohtunike poolt osutatud detaili kohta näidata, kus see aruandes asub. Ka kuluaruande kaitsmisel õnnestus meil jõuda 5 parima hulka (taaskord teadmatuses, mitmendad me nende 5 hulgas tegelikult olime). Viimaseks ülesandeks oli auto tehnilise ülesehituse kaitsmine. Selleks tuli taaskord meie boksi kamp kohtunikke, kes sujuvalt auto ümber laiali jaotusid ning hakkasid meie noori insenere küsimustega pommitama. Iga "miks" ja "kuidas" oli vaja ära põhjendada. Ka see võistlusala ei möödunud eelnevatest kehvemini - broneerisime omale koha disainikaitsmise finaalis 7 parima hulgas.

Pühapäev, 19. august oli dünaamiliste alade päev. Kokku kolm ala - hommikul kiirendus ja skid pad ning õhtupoolikul sprint ehk autocross. Alustasime kiirendusega, kus pärast kolme katset neljast võimalikust saime parima tulemusena kirja 3,86 s. Seadet muutmata polnud mõtet proovida tulemust parandada ning seetõttu võeti vastu otsus minna hoopis skid pad'i sõitma ja võimalusel tulla pärast seda veel uue seadega kiirendust üritama, kui aega jagub. Seega järgmisena skid pad, kus mõlemad juhid näitasid head kiirust ja tulemuseks pärast nelja katset parem- ja vasakpoolsete ringide keskmiseks ajaks 5,105 sekundit, mis tagas auväärse kolmanda koha. Töö kiire ja korralik - skid pad seljataga, jäi veel pisut aega, et minna muudetud seadega taas kiirendust proovima. Risk tasus ennast ära ja tulemuseks 3,81 sekundit, mis tagas üldkokkuvõttes 5. koha (tippkiiruseks sel katsel 105,26 km/h).

Pärast kaht edukat dünaamilist ala oli käes kord kolmanda (sprindi ehk autocross'i) käes. See ala pidi määrama järgmisel päeval toimuva kestvussõidu stardijärjestuse (umbes nii nagu kvalifikatsioonisõidud määravad F1's põhisõidu stardijärjekorra). Igast meeskonnast sõitsid taas kaks juhti, kummalgi kaks katset. Meie parimaks tulemuseks jäi seekord 37,027 sekundit, mis tagas teise koha üldarvestuses ehk järgmisel päeval saime meie rajale eelviimasena (aeglasemad autot eespool). Autocross'i võidust jäi puudu vaid alla sekundi - parimaks ajaks oli 36,595 s, mille sõitis Budapesti tiimi vormel. Seega päev oli taas edukalt õhtusse jõudnud ja üldseis tundus päris paljulubav.

Viimane päev ehk esmaspäev, 20. august oli Ungaris (nagu ka Eestis) rahvuspüha ning igati sobilik päev Formula Student võistluste viimaseks ja otsustavaks päevaks. Kavas oli ainult üks ala - see kõige tähtsam ehk kestvussõit. Sõitma pidid nagu ikka kaks juhti, kumbki soojendusringi + 18 ajaringi järjest. Pärast esimese juhi sõitu oli aega kolm minutit, et uus juht autosse kinnitada ja taas vormel rajale saata. Kuum ilm ja pikk distants mõjus rängalt võistlejaterivile ning väga mitmed olid sunnitud katkestama. Ka eelmise päeva kiirenduse võitja (Budapesti vormel) ei pidanud pingele vastu ja langes koos kiiruse vähenemisega konkurentsist välja. Ka meie sõit ei möödunud tehniliste viperusteta. Nimelt olime saavutanud korraliku edumaa, kui meie teise juhi sõidu ajal kadusid järsult pidurid. Kui pole pidureid, ei saa ka korralikult peale anda, sest kestvussõidus on väga tähtis sõidu lõpuni vastu pidamine. Seega peaaegu pooletunnise pingutuse järel libises alavõit meil napilt kümne sekundiga käest (meie lõppajaks oli 1477,384 s esikohameeste 1467,059 s vastu).


Näidanud stabiilselt häid tulemusi igal võistlusalal, tuli lõppkokkuvõttes üldvõit igati teenitult koju :) Auhinnatseremoonial kutsuti meid lavale juba nii mitu korda, et oli raske välja mõelda originaalseid hüüdeid. Korduvkasutatavad olid nii "kummimadrats", mis ungari keeles ("gumi matrac") tähendab täpselt sama, mida eesti keeleski, kui "rukkilill", mis on ohtralt eksponeeritud FEST12 katmikul.


Lõppkokkuvõttes olid tulemused järgnevad:

Staatilised alad:
* Business Plan 1. koht
* Cost Report 3. koht
* Design Report 6. koht

Dünaamilised alad:
* Kiirendus 5. koht
* Skid Pad 3. koht
* Autocross 2. koht
* Kestvussõit 2. koht


Üldarvestuses tõime koju esikoha, edestades lähimat konkurenti 24,69 punktiga. Märkimist väärib fakt, et hinnati ka kütusesäästlikkust, kus oli võimalik saada kokku 100 punkti, millest meie skoorisime vaid 0,56442771 punkti. Sellest tulenevalt lisandus ka avalik statement tagumisele tuuletiivale Baltic Open võistluste tarbeks Saksamaal Darmstadt'is ;)

Sellel postitusel ei ole vastuseid

Email again: