Uudiskiri: Mai 2011


Märkamatult on kätte jõudnud mai ning Teie ees on FS Team Tallinna järjekordne kuukiri, kus jätkame tudengivormeli meeskonna noorte inseneride tegemiste kajastamist. Seekord pöörame pisut suuremat tähelepanu detailidele ja komponentidele, mida FEST11 ehitamisel kasutame.

Esimeseks sammuks vormeli valmistamisel on toormaterjali tellimine. Traditsiooniliselt oleme metalltoorikud saanud sponsorluse korras Udde-Tooling OÜst, kust saabunud plaatidest ja lattidest freesime või treime auto koostamiseks sobivad detailid. Enamik vormeli komponentidest valmibki meie meeskonnaliikmete endi käte läbi, kuid piiratud tootmisvõimalustest tulenevalt kasutame teatud määral ka väliste partnerite abi.

Ühe olulise muudatusena oleme käesoleval hooajal valinud vormelile varasemast väiksemad rattad – senised 13-tollised on kaalu säästmise eesmärgil asendatud 10-tollistega. Sellest tulenevalt on ka ülejäänud veermiku detailid oma mõõtmetelt väiksemad ja kergemad. Kui nookurid ja käänmikud valmisid Tehnikakõrgkoolis, siis veljetsentrite freesimiseks ulatas abikäe AQ Lasertool OÜ. On märkimisväärne, et niigi kolmes vahetuses töötav ettevõte leidis aega ka noorte tudengite projektis osalemiseks. Samuti on meie lahutamatuks partneriks olnud SKF, kelle tarnitud laagreid me edukalt vormeli veermiku ja jõuülekande lahendustes kasutame.

Kuna meeskonna komplekteerimise ja FEST11 sõitva prototüübi vahele jääb vaid 8 kuud, siis on tootmistsükkel ääretult lühike. Sellest tulenevalt on väga keeruline leida väliseid koostööpartnereid ja tarnijad. Seda enam väärib äramärkimist ka OÜ Vasar Instrumenti kiire reageerimine ja abi kuivkarteri põhja ja rooli hammaslati valmistamisel.

Sarnaselt eelnevatele mudelitele, valmib ka FEST11 raam kroom-molübdeen torudest. Sel aastal suutsime kogu tootmisprotsessi oluliselt kiirendada tänu torulaseri kasutamisele. AS Kitmani poolt pakutud laserlõikuse teenus võimaldas CAD mudelist võetud jooniste abil lõigata õige profiiliga toruotsad. See aitas olulisel määral säästa raami koostamiseks kuluvat aega. 

Eelmises numbris nägite meie uue prototüübi disainilahendusi, kuid täna saame rääkida juba FEST11 keremudelist. Koostöös Silwi Autoehituse ASiga on valminud reaalne mudel EPS200 vahust  (rahvakeeli penoplast). Kuna eelnimetatud vahtu on hea freesida, ent tema tugevusomadused on  kehvad, tuleb enne vormi valmistamist seda oluliselt töödelda. Suuremahuliste maalritöödega on juba mitmendat aastat meid aidanud Autokliinik OÜ, kus mudel kaetakse, lihvitakse, värvitakse ja viimistletakse. Reaalsed vormid, kuhu meie komposiidimeeskond kerematerjali asub lamineerima, valmistavad oma ala spetsialistid ASist Efekt. Nagu näha, on omanäolise disainiga vormelauto kere loomine väga keerukas, töömahukas ja pikk protsess, kus iga samm mängib olulist rolli lõpptoote kvaliteedis.

Kuna Formula Student on kogunud maailmas palju populaarsust, toodavad mõned ettevõtted keerukamaid komponente ainult selle sarjas tarbeks. Ka FEST11 diferentsiaal, amortisaatorid ja rehvid on ostetud seda põhimõtet järgides. Teoreetiliselt on ka meil võimalik mõne hea lahenduse väljatöötamisel oma teadmisi teistele tudengivormeli meeskondadele müüa. On ju ka võistluse üks komponente eduka äriplaani väljatöötamine ja selle esitlemine komisjoni ees ning mis oleks parem argument kui reaalselt toimiv äriidee.

FS Team Tallinna tegemisi on viimasel ajal jäädvustatud ka videolindile. Märtsis külastas vormelimeeskonda ETV võttegrupp, kes kogus materjali abiturientidele suunatud telesaate jaoks, kus tutvustatakse erinevaid kõrgkoole ning õppimisvõimalusi. Samuti osaleb meie meeskond Tallinna Tehnikakõrgkooli ja Tallinna Tehnikaülikooli reklaamvideotes, millest esimest filmiti aprilli keskel ning teine on plaanis üles võtta maikuisel testperioodil.

Kuigi hooaja esimesed võistlused Austrias Red Bulli Spielbergi ringrajal toimuvad alles 27.-30. juulil, siis tegelikult meeskonnal ajaga priisata pole. Kuukirja ilmumisajaks peaks vormel juba omal jõul sõitma ja läbima esimesi teste, kuid lõplik versioon autost valmib varasemate kogemuste põhjal napilt päev enne võistlustele sõitmist. Geograafiliselt lähimad konkurendid Helsingi vormelimeeskonnast on juba asunud oma selle hooaja autot testima, mis sunnib ka meie noori insenere tempot tõstma.

Järgmises kuukirjas loodame näidata juba kokkupandud ja sõitvat vormelit.

Kuulmiseni!!!

Sellel postitusel ei ole vastuseid

Email again: